Dieta kolagenowa

Dieta na zdrowe stawy

Karolina Rembel
Kwiecień 17 2017

Sprawne stawy

Stawy są połączeniami kości, cechującymi się ruchomością i umożliwiającymi poruszanie się. Aby mogły one być utrzymane w sprawności, trzeba zadbać o kilka elementów.

Dużą pomocą w zakresie utrzymania ich sprawności jest odpowiednie odżywianie się. To dzięki prawidłowemu odżywianiu się można wpłynąć na dobre funkcjonowanie oraz zabezpieczyć się przed powstawaniem bólu stawów i przyspieszyć ich ewentualny powrót do sprawności.

Profilaktyka zdrowych stawów

Aktywność fizyczna oraz dobranie odpowiednich ćwiczeń pomoże zatroszczyć się o kondycję stawów. Może ona być zaburzona poprzez wiek oraz przez spory wysiłek fizyczny, skutkujący szkodliwymi przeciążeniami. Także nadwaga jest bardzo niepożądanym elementem, który obciąża stawy, jednocześnie osłabiając je.

Właściwa dieta przyda się nie tylko profilaktycznie, ale także podczas leczenia. Sprawność stawów jest gwarantowana przez pewne składniki, które można dostarczyć organizmowi, właśnie odpowiednio się odżywiając.

Dieta na sprawne stawy

Dietę trzeba dobrze dobrać, aby nie narobiła szkód w organizmie. Szkodliwie może działać np. dieta bogata w kwasy tłuszczowe i cholesterol. Jedno- i wielonasycone kwasy tłuszczowe są niezbędne do obniżania cholesterolu i wpływają na układ krążenia, ale muszą być przyjmowane w odpowiedniej ilości. Aby dieta była efektywna, musi się odnosić do korzystania z wielu składników pokarmowych.

Na stawy dobrze wpływają elementy odbudowujące chrząstkę stawową i maź stawową.

Urozmaicona dieta

Białko

Największy wpływ na stawy ma białko. Buduje ono tkanki, struktury mięśniowe i chrząstki stawowe.

Mimo że organizm sam wytwarza białko, to jego dostarczanie i tak jest niezbędne. Najlepiej dostarczać w produktach pochodzenia zwierzęcego, czyli twarogi, nabiał, mleko. Do budowy kości wykorzystuje się zawarte w białku wapno i fosfor. Pełnowartościowe białko można znaleźć także w rybach, cielęcinie, drobiu i mięsie z królika, ale należy wybierać to chude, bez nadmiaru tłuszczu.

Kolagen

Kolagen oddziałuje pozytywnie na elastyczność, wytrzymałość i amortyzację. Tworzy on ścięgna, więzadła, stawy i krążki międzykręgowe. Jeśli kolagen będzie przyjmowało się we właściwej ilości, zapewni się bezpieczeństwo chrząstce stawowej, jednocześnie poprawiając ruchomość stawów. Aby lepiej się wchłaniał, dobrze jest przyjmować witaminę C.

Kolagen traci się wraz z wiekiem. Na jego ilość wpływa zła dieta, choroby, zbyt intensywna aktywność fizyczna. Jego mała ilość sprawia, że zmniejsza się też ilość mazi stawowej. Wówczas mogą pojawić się bóle stawów i problemy z ruchem.

Udostępnij